Napis Gwarancja producenta

Skraplacz klimatyzacji

Zadania skraplacza klimatyzacji

W samochodach zastosowanie znajdują głównie skraplacze chłodzone powietrzem. Do zadań skraplacza należy przekazanie powietrzu ciepła czynnika chłodniczego, uzyskanego przez niego w parowniku w wyniku sprężenia. Temperatura jest tak regulowana aby zachodziła kondensacja pary czynnika chłodniczego. Gromadzący się w dolnej części skraplacza kondensat przetłaczany jest do zbiornika zapasowego.

Budowa skraplacza klimatyzacji

Powierzchnię zewnętrzna skraplacza, której zadaniem jest przekazywanie ciepła tworzą rurki. Mają one przekrój okrągły lub owalny. Posiadają one tarcze promiennikowe. Są one tak zaprojektowane aby zajmować jak najmniej miejsca. Do najczęściej spotykanych rozwiązań należą skraplacze będące użebrowanymi rurkami lub o przepływie równoległym. Te pierwsze złożone są z zestawu płytek aluminiowych, przez które poprowadzona jest miedziana rurka. Skraplacze o przepływie równoległym zrobione są z aluminium. Tworzą je równoległe rurki, przez które czynnik chłodniczy płynie w tym samym kierunku. Pomiędzy rurkami umiejscowione są aluminiowe żebra. Ich zadaniem jest pośredniczenie w wymianie ciepła z chłodzącym powietrzem. Czynnik chłodniczy przepływa do kolejnej partii przewodów rurowych przez specjalne pojedyncze lub podwójne kolanka znajdujące się po bokach skraplacza.

Działanie skraplacza klimatyzacji

Wymiana ciepła jest najbardziej efektywna, gdy możliwie największa jest powierzchnia zewnętrzna skraplacza, a prędkość przepływu powietrza chłodzącego możliwe najmniejsza. Skraplacze o równoległym przepływie czynnika chłodniczego są od trzydziestu do czterdziestu procent skuteczniejsze w odprowadzaniu ciepła od skraplaczy mających postać użebrowanych rurek i tę samą wielkość. Z tego względu są obecnie częściej stosowane. Wpływ na podniesienie ich skuteczności ma także odpowiednie ukształtowanie i rozmieszczenie rurek. Szybkość przepływu powietrza uzależniona jest od prędkości jazdy, pracy wentylatora silnika lub dodatkowego wentylatora napędzanego energią elektryczną. Skraplacz umieszcza się przed chłodnicą silnika. Zapewnia to odpowiednie chłodzenie. Początkowa temperatura pary czynnika chłodniczego znajdującego się w dopływie ulokowanym w górnej części skraplacza wynosi od około sześćdziesięciu do stu stopni Celsjusza.

Obsługa skraplacza klimatyzacji

W trakcie eksploatacji skraplacza klimatyzacji, pomiędzy jego płytkami gromadzą się zanieczyszczenia. Wpływają one na obniżenie wydajności chłodzenia. Z tego względu w trakcie obsługi klimatyzacji wskazane jest przedmuchiwanie ożebrowania skraplacza.