Napis Gwarancja producenta

System bezpieczeństwa biernego samochodu

System bezpieczeństwa biernego auta składa się z układów samochodu działających samoczynnie. Kierowca pojazdu nie ma na nie wpływu. Ich zadaniem jest ograniczenie efektów wypadku.

Należą do nich takie układy jak:
1. Określona konstrukcja podwozia, nadwozia, szyb, foteli, zagłówków, kierownicy, pedałów
2. Pasy bezpieczeństwa (powinny mieć trzy punkty mocowania, w tym jeden z rolką z mechanizmem automatycznego zwijania oraz z hamulcem blokującym pas przy zbyt szybkim rozwijaniu go). Pasy bezpieczeństwa stanowią podstawowy system bezpieczeństwa pasażerów.
3. Dodatkowy system unieruchamiania i ochrony pasażerów. Jest to system, w którego skład wchodzą czujniki zderzenia, sterownik oraz elementy wykonawcze. Należą do nich:
– mechaniczne i pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa
– zewnętrzne poduszki gazowe, których zadaniem jest ochrona innych uczestników ruch, na przykład pieszych czy rowerzystów a także samochodu. Umieszczone są w zderzakach i przed przednią szybą
– wewnętrzne poduszki gazowe. Ich funkcją jest ochrona osób znajdujących się w kabinie samochodu. Pojazdy mogą być wyposażone w poduszki czołowe kierowcy i pasażerów (ulokowane są w kierownicy, w miejscu schowka oraz w przednich fotelach), boczne (umiejscowione są w bocznych częściach siedzeń – od strony zewnętrznej, czasami w drzwiach), kurtynowe boczne ochraniające głowy pasażerów przed kawałkami rozbitych szyb, kurtynowe dachowe (chroniące osoby znajdujące się w pojeździe w trakcie jego dachowania), znajdujące się w pasach bezpieczeństwa (zwiększają powierzchnię pasów), ulokowane pod tablicą rozdzielczą (chronią nogi), podpodłogowe (ochraniają stopy)
3 Dodatkowe systemy bezpieczeństwa. Są one tak zaprojektowane aby ściśle współpracować z dodatkowym systemem unieruchamiania i ochrony pasażerów. Wśród nich znajdują się:
– łączność komórkowa lub GPS oraz automatyczne powiadamianie o wypadku
– systemy przeciwpożarowe
– odcinanie dopływu paliwa do jednostki napędowej
– odłącznie akumulatora od instalacji elektrycznej samochodu (może to się odbywać przez odstrzelenie przy użyciu środków wybuchowych)
Elementy biernego systemu bezpieczeństwa mogą być mechatroniczne (działające w oparciu o czujniki i elektronikę), mechaniczne lub tylko elektryczne. Nierzadko zdarza się, że układy bezpieczeństwa są tak zaprojektowane, szczególnie w samochodach o dużym zaawansowaniu technologicznym, iż łączą w sobie cechy bezpieczeństwa biernego i aktywnego. Dlatego wszelkie próby ich usystematyzowania należy traktować jako umowne.