Napis Gwarancja producenta

Tuleja wahacza

Zadania tulei wahacza

Tuleja wahacza należy do elementów tłumiących drgania - w układach, w których powstają w samochodzie (na przykład w silniku czy w zawieszeniu) - nazywanych silentblocami. Są to części, przy pomocy których mocuje się drgające elementy. Zgodnie z niektórymi informacjami stosowanie silentbloców zapoczątkował założyciel koncernu Chrysler (Walter Chrysler). Po raz pierwszy zastosowano je w 1932 roku. Wyposażono w nie nowy model Plymoutha. Pojawiaj się też wzmianki, że koncepcja silentbloców opracowana została w 1934 roku przez konstruktorów z niemieckiej firmy Boge GmbH.

Budowa tulei wahacza

Tuleja wahacza składa się z dwóch odcinków rur. Mają one różną średnicę. Ta o mniejszym przekroju umieszczona jest osiowo w większej. Przedzielone są warstwą gumy. Może być ona wykonana również z innych materiałów ale posiadających właściwości takie jak guma.

Działanie tulei wahacza

Tuleja wahacza łączy końcówki drążka stabilizatora z wahaczami zawieszenia samochodu. Drążek stabilizatora zamontowany jest do nadwozia częścią środkową przy użyciu gumowych poduszek. Dzięki niemu koła są równomiernie obciążone co przyczynia się do stabilnego prowadzenia samochodu. Do jego zadań należy przenoszenie ugięcia wahaczy na przeciwna stronę auta w trakcie jazdy po łuku. Podczas pokonywania zakrętów samochód przechyla się poprzecznie do kierunku poruszania się. Tuleje wahaczy niwelują drgania powstające w trakcie tego typu manewrów.

Uszkodzone tuleje wahaczy

Wyrobienie tulei przedniego stabilizatora może być przyczyną jego przemieszczania się w mocowaniach. Skutkuje to gorszą przyczepnością samochodu do podłoża w trakcie poruszania się po łuku. W takim przypadku występują też zbyt duże przechyły. Objawy te określane są jako tak zwane miękkie zawieszenie. Skutkiem niepożądanego ruchu drążka stabilizatora jest również nienajlepsze prowadzenie pojazdu. Dodatkowo podczas poruszania się po nierównej nawierzchni dają się słyszeć stuki, które dochodzą spod podłogi samochodu, z miejsca sąsiadującego z przednią osią.