Napis Gwarancja producenta

Układ kierowniczy

Zadania układu kierowniczego

Zadaniem układu kierowniczego jest umożliwienie krzywoliniowego ruchu samochodu. Musi się on odbywać pod kontrola osoby kierującej oraz powinna być zachowana odpowiednia stateczność i kierowalność. Samochód powinien tez mieć wymaganą zwrotność.

Budowa układu kierowniczego

Układ kierowniczy składa się z kierownicy zamontowanej na odkształcalnym, teleskopowym albo wyposażonym w sprzęgło zatrzaskowe wale nazywanym także kolumną, przekładni kierowniczej oraz mechanizmu zwrotniczego.

Przekładnie kierownicze

Samochody osobowe z niezależnym zawieszeniem kół przednich wyposażone są zazwyczaj w zębatkową przekładnię kierowniczą. Składa się ona z zębnika i listwy zębatej. Cechuje się niewielkimi kosztami produkcji, jest lekka, ma nieskomplikowaną budowę. Rzadziej stosowana jest przekładnia śrubowo-kulkowa. Kolejnym rozwiązaniem przekładnia ślimakowa. 0Jej głównym elementem jest ślimak ze ślimacznicą. Poszczególne przekładnie dostosowywane są indywidualnie do określonych marek samochodów. Mogą na przykład być usytuowane przed lub za osią kół.

Mechanizm zwrotniczy

Dzięki mechanizmowi kierowniczemu możliwa jest jazda po łuku bez poślizgu kół kierowanych. Konieczność jego stosowania wynika z faktu, że koła skręcające toczą się po łukach o odmiennych promieniach. Koło wewnętrzne porusza się pod większym kątem niż zewnętrzne. Mechanizm kierowniczy składa się ze zwrotnic kół, układu drążków oraz poprzecznych i podłużnych ramion. Są one połączone przegubami. W samochodach z niezależnym przednim zawieszeniem kilkuczęściowy drążek poprzeczny niweluje wpływ ruchów pionowych kół na kąt ich skrętu. Najlepiej jak działa on tak aby po skręcie ustawiać koła w pozycji jazdy na wprost.

Wspomaganie kierownicy

Wspomaganie kierownicy jest mechanizmem, który przy pomocy zewnętrznego źródła energii ułatwia kierowcy manewrowanie samochodem. W przypadku jego zastosowania skręcanie kierownicą nie wymaga o wiele mniej wysiłku niż przy jego braku. Jednym z kilku rodzajów wspomagania jest układ, którego działanie opiera się na mechanizmie hydraulicznym z pompą nieustannie napędzaną przez wał korbowy silnika. Nowocześniejszym rozwiązaniem jest wspomaganie elektryczno-hydrauliczne (EHPS), w którym pompa napędzana jest przez dodatkowy silnik elektryczny. We wspomaganiu elektrycznym, inaczej elektromechanicznym (EPS) zrezygnowano z instalacji hydraulicznej. Zaletą takiego rozwiązania jest obniżenie zużycia paliwa. Ponadto zmniejsza się waga urządzenia oraz jego rozmiary. Dodatkowym plusem jest możliwość jego włączania i wyłączania przez kierowcę w dowolnym momencie. Budowa współczesnych układów wspomagania kierownicy pozwala na kontynuowanie jazdy w przypadku ich awarii. Wynika to stąd, że w takiej sytuacji koła jezdne są wciąż połączone z kierownicą.