Napis Gwarancja producenta

Układ rozruchowy

Rozruch inicjuje pracę silnika spalinowego. Praca silnika podtrzymywana jest samoczynnie po wykonaniu – jeżeli motor jest sprawny – przez jeden z tłoków suwu ssania oraz sprężania do chwili zapłonu. Zdarza się, że konieczne jest wykonanie kilku cykli pracy zanim rozpocznie się pełny rozruch jednostki napędowej.

Rozrusznik

Aby silnik mógł rozpocząć pracę konieczne jest nadanie wałowi korbowemu - przy użyciu źródła zewnętrznego – odpowiedniej prędkości. W przypadku silników benzynowych wynosi ona od 60 do 100 obrotów na minutę natomiast przy silnikach wysokoprężnych od 80 do 200 obrotów na minutę. W trakcie rozruchu silnik benzynowy zasilany jest bogatą mieszanką paliwową zaś silnik na olej napędowy otrzymuje zwiększoną porcję paliwa. Rozrusznik stanowi silnik szeregowy prądu stałego. Może on mieć moc powyżej 1 kW. Rozrusznik połączony jest z elektromagnetycznie przy użyciu niewielkiego koła zębatego z uzębionym wieńcem koła zamachowego. Przełożenie wynosi od 1 : 10 do 1 : 20. Często stosowane jest rozwiązanie polegające na zintegrowaniu rozrusznika z alternatorem. Urządzenie takie nazywane jest rozrusznikoalternatorem, lub skrótem ISA albo ISG. Rozrusznikoalternator zblokowany jest z kołem zamachowym i umiejscowiony na wale korbowym. Zaletą tego rozwiązania jest oszczędność miejsca, zmniejszenie ciężaru, umożliwienie podczas jazdy w mieście stosowania technologii Stop & Go oraz mild hybryd. Technologia Stop & Go automatycznie wyłącza silnik podczas postoju. Pozwala to na zmniejszenie emisji szkodliwych związków do atmosfery. Z kolei zastosowanie rozrusznikoalternatora w samochodach typu mild hybryd pozwala na  wspomaganie silnika spalinowego poprzez dostarczenie dodatkowej mocy na przykład w trakcie przyspieszania.

Świece żarowe

W silnikach wysokoprężnych w celu ułatwienia zimnego rozruchu stosuje się sztabkowe świece żarowe. Podnoszą one przed rozruchem temperaturę powietrza w komorze spalania.

Akumulator

Akumulator kwasowy prądu stałego jest ważnym elementem nie tylko układu rozruchu ale przede wszystkim instalacji elektrycznej. Jego zadaniem jest gromadzenie energii elektrycznej wytwarzanej przez napędzany od wału korbowego alternator, czyli prądnicę prądu przemiennego. Wykorzystuje on w tym celu zjawiska elektrochemiczne. Zmagazynowany w akumulatorze prąd zasila rozrusznik,  oświetlenie, zapłon oraz urządzenia podnoszące wygodę i bezpieczeństwo jazdy. Akumulator o napięciu znamionowym 12 V złożony jest z sześciu szeregowo połączonych ogniw galwanicznych, składających się z zestawów odizolowanych od siebie, zanurzonych w elektrolicie dodatnich i ujemnych płyt. Płyt te mogą być płaskie lub spiralne. Akumulator ulokowany jest najczęściej w komorze silnika. Czasami montuje się go w kabinie lub w bagażniku. W pojazdach, w których występuje zwiększone zapotrzebowanie na energię elektryczną stosuje się dwa akumulatory. Jeden służy do rozruchu natomiast drugi zasila pozostałe odbiorniki prądu. Akumulatory mogą być wyposażone w wizualny wskaźnik stanu naładowania. Potocznie nazywany jest czasem „magicznym okiem”. Dzisiejsze akumulatory są bezobsługowe lub częściowo bezobsługowe.