Napis Gwarancja producenta

Uszczelka pod głowicą silnika

Funkcje uszczelki pod głowicą silnika

Uszczelka głowicy silnika zapewnia szczelność między głowicą a blokiem jednostki napędowej.  Poprzez znajdujące się w niej kanały przepływa olej i płyn chłodniczy. Uszczelka izoluje od siebie obydwie ciecze. Jest to konieczne ponieważ mają one w trakcie pracy silnika skrajne temperatury.  Uszczelka głowicy zapobiega również przedostawaniu się płynu chłodniczego do cylindrów. Jej zadaniem jest także odizolowanie części głowicy i bloku silnika od nagrzewających się do ponad 2000 stopni Celsjusza komór spalania.

Przyczyny uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika

Uszczelka podczas pracy silnika poddawana jest działaniu zmiennych warunków. Należą do nich gwałtowne zmiany temperatury od niskiej do bardzo wysokiej oraz nierównomierny nacisk przez posiadające różną rozszerzalność cieplną głowicę i blok. Ponadto uszczelka pod głowicą silnika musi wytrzymywać wysokie ciśnienie (sięgające około 200 barów), powstające w komorach spalania. Uszkodzenie uszczelki może wywołać przegrzanie silnika spowodowane na przykład niesprawnym układem chłodzenia lub zbyt „ostrą jazdą”. Innym powodem jest niewłaściwy montaż lub starzenie się. To ostatnie może być przyśpieszone w wyniku na przykład stosowania chłodziwa posiadającego niewłaściwe parametry. Uszkodzenia uszczelki głowicy silnika częściej zdarzają się w samochodach, w których zamontowana została instalacja gazowa. Wynika to z konieczności dokonywania zmian w układzie chłodzenia podczas zakładania LPG. Dodatkowo spalanie gazu wywołuje większą temperaturę w komorze spalania niż paliwo płynne.

Objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika

Niewielkie uszkodzenie uszczelki głowicy silnika może oznaczać nierówna praca nienagrzanego silnika oraz obniżony poziom płynu w układzie chłodzenia. Większe jej uszkodzenie można podejrzewać gdy zaczną pękać elementy układu chłodniczego,  pojawią się nagłe skoki temperatury silnika, olej zacznie przenikać do płynu chłodniczego lub płyn chłodniczy do oleju. O uszkodzeniu uszczelki pod głowicą silnika świadczyć może również biały dym wydobywający się z rury wydechowej, orzechowy nalot pod korkiem zbiorniczka na płyn chłodniczy, podnoszący się poziom oleju, za duża temperatura silnika, trudności z rozruchem, zapach spalin w kabinie samochodu.

Skutki uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika

Jazda z uszkodzoną uszczelką pod głowicą silnika może doprowadzić do poważnych, a co za tym idzie kosztownych konsekwencji. Do potencjalnych efektów tego stany rzeczy należy zapieczenie się pierścieni tłokowych, skrzywienie się głowicy, zatarcie wału na panewkach. Dłuższa jazda z przepaloną uszczelką pod głowicą może spowodować zatarcie silnika.

Naprawa uszczelki pod głowicą silnika

W przypadku przepalenia uszczelki dobrze jest nie ograniczać się tylko do jej wymiany. Jako że do tej czynności wymagana jest rozbiórka całego silnika warto także zająć się głowicą. Zazwyczaj okazuje się, że przy uszkodzeniu uszczelki również ona wymaga  regeneracji. Regeneracja głowicy polega na spawaniu pęknięć, naprawie gniazd zaworowych, wymianie prowadnic zaworowych, szlifowaniu jej płaszczyzny (planowaniu) oraz wymianie uszczelniaczy.