Napis Gwarancja producenta

Wahacze

Wahacz jest elementem zawieszenia samochodu i jednocześnie jedną z najważniejszych części tego układu. Stanowi sztywny człon mechanizmu. Wykonuje on cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi obrotu, przy czym ma on ograniczony kąt obrotu. Cykl pracy wahacza kończy się po wykonaniu ruchu przez wahacz i jego powrocie do pozycji początkowej. Powrót może być ruchem czynnym lub jałowym. Od osi odizolowany jest tulejami gumowo-metalowymi (silentbloki), które stosuje się w celu stłumienia drgań przenoszonych z powierzchni, po której porusza się Samochód.

Funkcje wahaczy

Wahacze zapobiegają niekontrolowanym skrętom kół. Dzięki nim zwiększa się kontrola nad ruchem pojazdu. Szczególnie przydatne są na śliskiej powierzchni ponieważ jakiekolwiek niedociągnięcia w tym przypadku mogą doprowadzić do niepożądanego ruchu pojazdu.

Wymiana wahaczy

Wahacze należy sprawdzić i w razie konieczności wymienić gdy auto samoczynnie „znosi” na boki. Wynika to stąd, że niesprawne wahacze nie przeciwdziałają zbieganiu się kół w trakcie przyśpieszania a także ich rozbieganiu oraz samoczynnemu skręcaniu. Niekontrolowane skręcanie samochodu może też świadczyć o zużyciu się lub ulegnięciu zniszczeniu sworzni lub gumowych tulei wahaczy. Wahacze należy sprawdzić po wypadku lub stłuczce. Jeżeli w jej efekcie nastąpiło zaburzenie geometrii kół, to możliwe jest, że uszkodzeniu uległy wahacze.

Wahacze poprzeczne

W samochodach często stosowane są wahacze poprzeczne, czyli takie których oś obrotu (oś przegubu) jest prostopadła do osi obrotu koła i równoległa do osi wzdłużnej pojazdu. Na komfort pasażerów oraz właściwości trakcyjne samochodu przekłada się rodzaj zastosowanych wahaczy, ich liczba oraz sposób zamontowania do ramy pomocniczej lub nadwozia. Czynniki te mają wpływ na wielkość możliwego skoku koła oraz na jego położenie i pochylenie w trakcie pracy. Wahacze poprzeczne można stosować bez względu na rodzaj układu przeniesienia napędu, zarówno przy osi przedniej jak i tylnej. Wahacze montuje się przy kole pojedynczo lub w parach. W samochodach osobowych, posiadających zawieszenie niezależne stosowany jest zazwyczaj układ pojedynczego ramienia i kolumny prowadzącej do jednego lub dwóch wahaczy poprzecznych mających osie równoległe lub skośne.

Wpływ wahaczy na położenie koła

Położenie kątowe koła w przypadku zastosowania pary wahaczy zależne jest od ich długości. Jeśli mają one tę samą długość to oś obrotu koła przemieszcza się tylko w pionie kosztem zmiany tymczasowego rozstawu kół. Jeżeli długość wahaczy jest różna zmiana rozstawu kół w trakcie pracy zawieszenia jest mniejsza kosztem pochylenia koła. Standardowo jego kąt wynosi zero lub ma małą wartość ujemną.