Napis Gwarancja producenta

Wspomaganie kierownicy

Wspomaganie kierownicy przyczynia się do łatwiejszego manewrowania samochodem. Wpływa to na komfort jazdy ale w niektórych sytuacjach poprawia także bezpieczeństwo. W przypadkach takich pozwala na szybką reakcję, która może uratować zdrowie czy życie. Jeżeli chodzi o konstrukcję, to dzięki wspomaganiu kierownica może mieć mniejszą średnicę oraz można stosować przekładnię o mniejszym przyłożeniu. Ponadto występuje lepsze tłumienie wstrząsów powodowanych przez koła kierowane jadące po nierównościach podłoża. Wspomaganie kierownicy szczególnie przydaje się w przypadku samochodów cięższych posiadających przedni napęd. Obecnie jest ono stosowane właściwie we wszystkich samochodach, poza małymi niektórymi niewielkimi modelami. Brak wspomagania kierownicy obniża ich cenę, dzięki czemu wykorzystywane są w kampaniach reklamowych. Wspomagania kierownicy nie stosuje się również w samochodach sportowych. Dzieje się tak ponieważ zwiększa ono ciężar pojazdu oraz przyczynia się do zwiększenia stopnia skomplikowania konstrukcji. Ponadto wspomaganie hydrauliczne wpływa na nieznaczny spadek mocy silnika. Elektryczne może natomiast przyczynić się do braku idealnego „wyczucia” w kierowaniu autem.

Rodzaje układów wspomagania kierownicy

Wyróżnia się trzy rodzaje układów wspomagania kierownicy, takie jak pneumatyczne, hydrauliczne, hydrauliczno-elektryczne i elektryczne. Wspomaganie pneumatyczne stosowane jest tylko w samochodach ciężarowych oraz czasami w dostawczych.

Hydrauliczne wspomaganie kierownicy

Głównym elementem hydraulicznego wspomagania kierownicy jest pompa. Pracuje ona w sposób ciągły. Dzięki zaworowi ciśnieniowemu utrzymywane jest wysokie ciśnienie, na które nie ma wpływu wysokość obrotów silnika. W nowoczesnych rozwiązaniach stosowane są zawory mogące przepuszczać płyn. Ilość przemieszczającej się cieczy uzależniona jest od szybkości poruszającego się samochodu. Dzięki temu zmniejsza się ciśnienie. Jest ono tym mniejsze im szybsza jest jazda. Powoduje to, że przy większej prędkości poruszanie kierownicą jest trudniejsze. Dzięki temu auto prowadzi się wtedy pewniej. Oprócz pompy hydraulicznej, najprostszy hydrauliczny układ wspomagania kierownicy tworzą: pojemnik na płyn, układ sterujący, siłownik, mechanizm zwrotniczy. Siłownik może stanowić osobny element i obsługiwać drążek kierowniczy podłużny lub poprzeczny. Może też być na stałe połączony z przekładnią kierowniczą. W takiej sytuacji może obsługiwać wałek poprzeczny przekładni lub listwę zębatą przekładni zębatkowej.

Elektryczne wspomaganie kierownicy

Elektryczny układ wspomagania kierownicy ceniony jest ze względu na prostotę budowy i lżejsza wagę w porównaniu z hydraulicznym. Dzięki temu jest tańszy i cechuje się mniejszą awaryjnością. Ponadto wspomaganie elektryczne wykorzystuje silnik tylko wtedy kiedy wymagane jest rzeczywiście używane. Ze względu na „czystość” energii elektrycznej oparty na niej układ jest ekologiczny. Dodatkową zaletą jest możliwość sterownia ustawieniami. Zbudowany jest z silnika elektrycznego, który łączy się z przekładnią redukcyjną oraz wałem kierownicy. Ponadto jego część stanowi elektronika, w tym detektory określające siłę oddziałującą na kierownicę oraz stopień kąta skręcania. Wspomaganie elektryczne może być umiejscowione na wale kierownicy, między kolumną a przekładnią, na wałku wejściowym przekładni kierowniczej, na przekładni kierowniczej zębatkowej. W tym ostatnim przypadku wpływa bezpośrednio na pracę zębatki.