Napis Gwarancja producenta

Zawór powietrza w ogumieniu samochodu

Zawór powietrza służy do napełniania powietrzem ogumienia samochodu i utrzymywania w nim odpowiedniego ciśnienia. Jeżeli ogumienie pojazdu jest dętkowe to jest on zwulkanizowany lub skręcany z dętką. W przypadku ogumienia bezdętkowego, wykonana z gumy osłona korpusu zaworu wciskana jest w specjalny otwór znajdujący się w obręczy koła.

Budowa zaworu powietrza

Zawór powietrza złożony jest z metalowego korpusu, który zwulkanizowany jest z gumową osłoną. Wkład zaworu z gumowym stożkiem, którego zadaniem jest uszczelnianie, wkręcony jest w korpus. Opiera się on na gnieździe. Zewnętrzna część korpusu jest gwintowana. Nakręcany jest na nią plastikowy element ochronny (kapturek). Zawory powietrza mogą być proste albo wygięte. Zastosowanie któregoś z tych typów zależne jest od konstrukcji koła samochodu.

Działanie zaworu powietrza

Do czołowej powierzchni stożka, walcowy zawór dociskany jest przez sprężynę oraz dzięki działaniu ciśnienia panującego w ogumieniu. Zawór powietrza, który umożliwia przepływ powietrza tylko w jedną stronę, a więc do środka ogumienia jest zaworem zwrotnym. Aby spuścić powietrze z ogumienia, na przykład w celu zmniejszenia ciśnienia, trzeba nacisnąć na trzpień zaworu. Dzięki temu ściska on sprężynę i otwiera zawór. W wyniku działania siły odśrodkowej, przy większej szybkości jazdy zawór może się odginać. W wyniku tego, powstaje szczelina pomiędzy odkształconą gumową osłoną korpusu zaworu a otworem obręczy. Przyczynia się to do wypływu powietrza. Zapobieganie temu zjawisku polega na wykorzystaniu w odpowiedni sposób uformowanej powierzchni oporowej na obręczy koła. Dzięki jej zastosowaniu korpus zaworu poddany działaniu siły odśrodkowej ma się na czym oprzeć. Przy okazji warto przypomnieć, że ogumienie pneumatyczne napełniane jest sprężonym powietrzem lub azotem. Ciśnienie w ogumieniu samochodów osobowych wynosi od dwóch dziesiątych do trzydziestu pięciu setnych megapaskala. Ze względu na inne obciążenie osi przedniej i tylnej jest ono różne w ogumieniu kół przednich i tylnych. W samochodach ciężarowych natomiast ciśnienie w kołach wynosi od pięciu dziesiątych do dziewięciu dziesiątych megapaskala. Jest ono zależne od typu opony, a także od jej wykorzystania i obciążenia.

Zawór powietrza a bezpieczeństwo jazdy

Statystyki wskazują, że awaria opony spowodowana jest najczęściej jej przebiciem. Na drugim miejscu plasuje się uszkodzenie jej warstw spowodowane uderzeniem w przeszkodę lub przełom znajdujący się na jezdni. Kolejną pozycję zajmuje poruszanie się samochodu z zaniżonym ciśnieniem w ogumieniu, wynikającym z niesprawnego zaworu. Sytuacja taka może spowodować nawet eksplozję opony. Jest to szczególnie niebezpieczne w trakcie jazdy z dużą szybkością. Ze względu na to, że w takich przypadkach zniszczeniu ulega opona, jako przyczynę wystąpienia zagrożenia wskazuje się właśnie ją. Jednak eksperci podkreślają, że powodem jej uszkodzenia bardzo często jest niesprawny zawór powietrza. Dlatego dobrą praktyka jest regularna kontrola wszystkich zaworów powietrza w ogumieniu samochodu i w razie stwierdzenia jakichś nieprawidłowości ich wymiana.