Napis Gwarancja producenta

Zawory

Zadania zaworów

Głównym zadaniem zaworów jest doprowadzanie powietrza lub mieszanki paliwowej do komory spalania jednostki napędowej oraz odprowadzanie z niej spalin.

Budowa zaworu

Zawór składa się z grzybka i trzonka. Elementy te połączone łagodnym łukiem. Grzybek jest okrągły. Nazywany jest także talerzykiem. Współdziała z gniazdem zaworowym. Jego funkcją jest szczelne zamknięcie zaworu. Im większy jest promień krzywizny łączącej grzybek z trzonkiem tym lepsze jest odprowadzanie ciepła z grzybka do trzonka. Dawniej zawory były wyposażone w przedsionki, których zadaniem jest zawirowywanie powietrza przekazywanego do cylindra. Jednak ze względu na trudności z uszczelnieniem oraz kontrolą gospodarki cieplnej zrezygnowano z tego rozwiązania. Obecnie aby wprawić w ruch wirowy doprowadzane powietrze stosuje się specjalne kanały dolotowe umiejscowione w głowicy pod odpowiednimi kątami. Miejsce zetknięcia grzybka z gniazdem ma kształt stożka. Nazywane jest przylgnią zaworową. Zawór zamykany jest dzięki wykorzystaniu sprężyny. Powoduje ona, że zawór przemieszcza się przez miseczkę. Ruch ten kończy się na blokadzie którą stanowi zamek zaworu. Na końcu prowadnicy zaworowej znajduje się uszczelnienie zapobiegające przedmuchom gorących gazów spalinowych wzdłuż trzonka. Trzonek jest chromowany w celu obniżenia tarcia między nim a uszczelnieniem.

Podział grzybków zaworów

Ze względu na sposób pracy grzybki zaworów można podzielić na płaskie, wklęsłe, kielichowe i wypukłe.

Działanie zaworów

Ze względu na działanie spalin, bardziej wystawione na działanie ciepła są zawory wylotowe. Mogą osiągać temperaturę siedmiuset stopni Celsjusza. Dlatego muszą być one odporne na żar, ścieralność, korozję, uderzenia. W silnikach o wysokich obciążeniach cieplnych wykorzystuje się zawory wylotowe wypełnione sodem. Pod wpływem ruchu posuwisto-zwrotnego sód przekazuje ciepło do miejsc mniej nagrzanych. Zawory dolotowe mogą nagrzewać się do temperatury 400 stopni Celsjusza. Wynika to stąd, że nie są narażone na działanie spalin a dodatkowo owiewane są przez świeże powietrze. Ze względu na niższe wymagania w stosunku do odporności mogą być wykonane z materiałów gorszej jakości. Wyposażenie cylindra w zawory zależy głównie od jego pojemności skokowej, częstotliwości obrotów a w jednostkach napędowych wysokoprężnych także od rodzaju komory spalania. Dawniej najczęściej stosowano dwa zawory. Obecnie wykorzystuje się cztery zawory, gdyż zapewnia to dostarczenie większej ilości powietrza lub mieszanki paliwowej. Spotyka się także układy z trzema zaworami. W takim przypadku dwa (mniejsze) pełnią funkcję zaworów dolotowych a jeden (większy) jest wylotowy. Konfiguracja ta nie jest stosowana w silnikach wolnoobrotowych wysokoprężnych. Oprócz wyszczególnionych rozwiązań spotyka się również jednostki napędowe spalinowe, w których na jeden cylinder przypada pięć lub sześć zaworów.