Napis Gwarancja producenta

Sonda lambda BOSCH 0 258 006 245

Sonda lambda - BOSCH 0 258 006 245
Sonda lambda - BOSCH 0 258 006 245 Sonda lambda - BOSCH 0 258 006 245 Sonda lambda - BOSCH 0 258 006 245 Sonda lambda - BOSCH 0 258 006 245 Sonda lambda - BOSCH 0 258 006 245
(Zawiera podatek VAT)
270,17 PLN
Nazwa towaru:
SONDA LAMBDA NR.ZASTĄP.PRZEZ 0.258.006.9
Kod towaru:
0258006245
Kod producenta:
0 258 006 245
Producent:
BOSCH
Identyfikator producenta
0030
Cena netto:
219,65 PLN
Dostępność:
0
Liczba przewodów: 4
Długość całkowita [mm]: 980
Zalecany okres międzyprzeglądowy [km]: 160000
Kody handlowe
0 258 986 615, LS 6245, LSF-4.2
Kod EAN
3165143187852
Zastępuje artykuły
Lista opinii

Sonda lambda jest urządzeniem służącym do mierzenia stopnia zawartości tlenu w spalinach. Czujnik ten montowany jest w układzie wydechowym spalinowej jednostki napędowej. Swoją nazwę zawdzięcza greckiej literze, przy pomocy której zwyczajowo oznacza się stosunek powietrza do paliwa w mieszance dostarczanej do silnika (współczynnik lambda).

Budowa sondy lambda

Z zewnątrz sonda lambda przypomina świecę zapłonową. Umiejscowiona jest między silnikiem a katalizatorem. Do wnętrza przewodu wydechowego wkręcona jest tylko jej część ceramiczna,  która służy do pomiarów. Jest ona otoczona platynowymi elektrodami, które kończą się stykami. Sonda lambada posiada zabezpieczenie przed zbyt wysoką temperaturą w postaci warstwy ochronnej.

Zasada działania sondy lambda

Do prawidłowego przeprowadzania pomiarów przez sondę lambda potrzebna jest minimalna temperatura wynosząca trzysta stopni Celsjusza. Wynika to stąd, że dopiero powyżej tej temperatury, ceramiczny czujnik sondy przepuszcza jony tlenu znajdujące się w gazach spalinowych. Dlatego też sondy lambda wyposaża się w specjalne podgrzewacze. Dzięki takiemu rozwiązaniu urządzenie zaczyna działać jeszcze przed nagrzaniem się w wyniku działania pracy jednostki napędowej. Górny pułap temperatury, w której może funkcjonować sonda lambda wynosi około ośmiuset stopni Celsjusza. W temperaturze roboczej urządzenia, przepływające przez nie jony tlenu wywołują napięcie pomiędzy elektrodami. Zależy ono od tego, ile tlenu zawarte jest w spalinach. Wynika stąd, że znając napięcie można określić jaki jest proporcjonalny skład mieszanki paliwowej. Informacje z sondy płyną do mikroprocesora sterującego pracą jednostki napędowej. Na podstawie tych danych ustala on skład paliwa. Regulacja tego typu ma miejsce około trzysta razy na minutę. Samo badanie zawartości tlenu w paliwie dokonywane jest około sto razy na sekundę. Bardziej zaawansowane układy wykorzystują oddzielne sensory tlenu dla każdego cylindra. Pozwala to na wykonanie bardziej precyzyjnych pomiarów. W tym celu stosuje się czasami dodatkową sondę lambda, usytuowaną za reaktorem katalitycznym.

Eksploatacja sondy lambda

Zazwyczaj uważa się, że po przejechaniu przez samochód stu tysięcy kilometrów sonda lambda traci swoje właściwości. Efektem takiego stanu rzeczy jest wysyłanie do mikroprocesora nieprawidłowych informacji co przekłada się na niewłaściwy dobór składu mieszanki paliwowo powietrznej.

Nowoczesne rozwiązania

Rozwój sond lambda i ich ulepszanie polega w dużej mierze na stosowaniu coraz bardziej wydajnych elementów grzejnych. Powodują one bardzo szybką gotowość urządzenia do pracy. Ulepszane są również elementy ceramiczne, zarówno aby lepiej spełniały swoje zadania ale także aby były zgodne z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej. Do najnowszych rozwiązań należy również projektowanie sond lambda, których opór elektryczny uzależniony jest od składu mieszanki oraz sond lambda szerokopasmowych.

Robert Bosch założył firmę Bosch powstała w 1886 w Stuttgarcie, która zajmowała się mechaniką precyzyjna i elektromechaniką. Bosch wykonywał pracę od elektrycznych dzwonków po systemy telefoniczne. Następnym etapem było zaprojektowanie aparatu zapłonowego tym, otworzył drogę do rynku motoryzacyjnego i się stał się dostawcą niezawodnego aparatu zapłonowego na świecie. Pierwszą halę produkcyjna Bosch zbudował w 1901 roku. Dzisiaj praktycznie nie ma samochodu, w którym nie byłby zamontowany podzespół z firmy Bosch. Takie części jak czujniki, układ hamulcowy, układy wtryskowe, pompy wysokiego ciśnienia, świece, sondy lambda, wycieraczki szyb i wiele innych podzespołów montowane są na pierwszy montaż w fabrykach samochodów takich jak np. Audi, Mercedes, BMW, Opel, Alfa Romeo, Fiat, Citroen, Peugeot, Renault, Nissan, Toyota, Mitsubishi, Ford, Honda, Subaru, Volvo, Mazda, Lexus i innych. Części firmy Bosch charakteryzują się solidnością wykonania i niezawodnością.