Napis Gwarancja producenta

Układ dolotowy

Zadania układu dolotowego

Głównym zadaniem układu dolotowego jest dostarczenie powietrza do silników cylindra w celu wytworzenia mieszanki paliwowej. Ponadto układ dolotowy oczyszcza dostarczane powietrze ze wszelkich zanieczyszczeń.

Budowa układu dolotowego

W skład układu dolotowego wchodzi rozwidlony kolektor dolotowy, przewód rurowy i filtr. Filtr posiada wymienny wkład wykonany z bibuły lub papieru. Może on być suchy lub mokry. W tym drugim przypadku zawiera olej silnikowy. Kolektor dolotowy jest tak ukształtowany aby przepływające przez niego powietrze napotykało jak najmniejszy opór. Zazwyczaj wykonany (odlany) jest ze stopu aluminium lub z tworzywa sztucznego. Czasami układ dolotowy wzbogacony jest o takie części jak odma czyli przewód odpowietrzania komory korbowej z separatorem oleju, sprężarka mechaniczna napędzana od wału silnika albo energią gazów spalinowych (turbosprężarka), elektrocharger czyli sprężarka.

Działanie układu dolotowego

Kanały w głowicy jednostki napędowej wytwarzają odpowiednie dla przebiegu procesów spalania zawirowanie czynnika. W silnikach benzynowych napełnienie reguluje znajdująca się w kolektorze przepustnica. W nowocześniejszych rozwiązaniach jest ona elektroniczna i nie posiada mechanicznego połączenia z pedałem sterującym przyśpieszeniem samochodu (tak zwany EFP albo EGAS). Jeżeli jednostka napędowa posiada pośredni wtrysk paliwa to w przewodach dolotowych usytuowane są wtryskiwacze. W silnikach z zapłonem iskrowym często wykorzystywany jest kolektor dolotowy posiadający zmienna geometrię. Dzięki temu możliwe jest tak zwane doładowanie dynamiczne. Wpływa ono korzystnie na pracę silnika, a co za tym idzie również na jego parametry. Zamontowane w przewodach dolotowych sterowane elektronicznie przepustnice umożliwiają uzyskanie różnej objętości oraz pozwalają na zmianę czynnej długości całego układu. W takim przypadku konstrukcja układu dolotowego jest tak zaprojektowana, aby możliwe było wykorzystanie zjawiska doładowania rezonansowego. W związku z tym konieczne jest rozbudowanie całego układu. Dzięki takiemu zabiegowi możliwe jest wykorzystanie go w sposób optymalny jeżeli chodzi o zakres prędkości obrotowej silnika.

Poprawianie sprawności układu dolotowego

Najważniejsze w poprawie sprawności układu dolotowego są zmiany objętości przepływu powietrza oraz jego temperatury w dolocie. Wypadkowa tych czynników wpływa na przepływ masowy powierza (wagę powietrza wsysanego w ciągu sekundy przez silnik), a więc na najistotniejszy czynnik w określaniu mocy silnika. Chodzi o to aby do silnika docierało jak najwięcej powietrza mającego jak najniższą temperaturę.